Thursday, January 6, 2011

Left Hand Pinky Joint Hurts

Cagliari, David Herbert Lawrence e. .. Travellers

Voglio dedicare il primo post del 2011 alla mia città e a David Herbert Lawrence, autore capace di esaltarla con la sua mirabile prosa. Perciò, questo pomeriggio, ho sfidato le ripide scale della Torre di San Pancrazio è ho realizzato, da quello che certamente è il punto più alto di Cagliari, il video che vado ora a proporvi. Vi prego di scusare qualche incertezza  ma non è facile governare la telecamera e, allo stesso tempo, far attenzione al testo  scritto che comunque riporto al termine del filmato.

" Cagliari strange and a little 'Magic ..." so I like to start this post with the suggestions of David Herbert Lawrence, one of the greatest English writers of the 900 joint Sardinian capital in early 1921. With much enthusiasm and the idea of \u200b\u200bfinding the island with his wife Frieda, his "retreat". Lawrence, born in 1885 into a family of miners British novelist was wandering, sensitive to the moods and social movements of the soul. He gained notoriety with "Sons and Lovers" (1913), "The Rainbow" (1915) and "Women in Love" (1920). Stirred up scandal in 1928 with "Lady Chatterley's Lover", a work that earned him the reputation as a "writer of sensuality." But today I speak of the traveler and David Herbert Lawrence described his stay in Cagliari a wonderful diary titled "Sea and Sardinia". A work gripping , able to convey to the reader all the charm and sense of adventure and enclosed in a journey of the past. A journey that leads to the discovery of an English literary Sardinia still old. Cagliari, Olbia through Barbagie up to Newfoundland. Lawrence stays in Cagliari at the Hotel La Scala di Ferro site shady Viale Regina Elena, which drops steeply towards the dock where, until not long ago ', moored fishing fleet. E 'Carnival ... and I seem to see the English writer, elegantly dressed, accompanied by his wife is heading towards the port area, in one of those days of bitter cold of our typical month of January: - The social life of Cagliari - Notes Lawrence - takes place on Via Roma. Including coffee houses with outdoor seating on one side and the promenade on the other hand, is a very broad way, and the evening includes the entire city. Here and only here, the coaches can proceed very slow, here riding officers, and people can walk en masse. We stunned the crowd that we were suddenly around, as a quick , Dense river of people flowed slow, massive. No vehicle traffic, almost, only a dense and uninterrupted flow of human beings of all kinds, all on foot. A bit 'so he had to be in the streets of imperial Rome, where no car could move and humanity was all on foot. Masks, isolated in small groups, and danced with haughty strides in dense flow under the trees. The masks do not walk like human beings: they dance and struts struts so extravagant as life-size puppets, moved down through the wire. So move with strange shots as carefree and driven by wires attached to his shoulders ... - Lawrence, writer and gentleman, carefully watched our city, i suoi usi e i suoi costumi e quelle ragazze e donne contadine “vivaci e provocatorie... con quei grandi occhi scuri senza luce ...Velasquez , a volte, e a volte Goya, danno un'idea di questi occhi grandi senza luce...” Il viaggio di David Herbert Lawrence, allora, è molto di più di un girovagare fra le strade di una città sconosciuta... Lawrence non ha fretta: si sofferma e scruta nel più profondo dell'animo di una città che oggi è molto cambiata. Il chiacchierio della gente seduta ai tavolini, sotto i portici della via Roma è sovrastato dal rumore del traffico che scorre implacabile e impietoso e, nella darsena i pescherecci hanno lasciato il posto agli yacht e ai velieri da regata...ogni tanto arriva qualche nave da crociera e i turisti, venuti da molto lontano, si soffermano per il tempo necessario per un giro sul bus scoperto, poi di fretta, forse senza aver incrociato, manco per un attimo, quegli “ occhi di un'oscurità morbida e sorda, tutta velluto, da cui nessun diavoletto si affaccia” , risalgono su quelle immense navi bianche... con un'immagine vaga, superficiale di una città, non vissuta ma solo, a malapena, intravista.


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